EVELYNN

Nu sover skruttan så tänkte passa på att skriva om förlossningen för dom som är intresserade!
 
Natten till 8 mars
Så började jag få som mensvärk, så jag vaknade va 20 minut och klockade mest för att hålla koll. Gav upp och klev upp vid 5 för att lägga mig i soffan istället för att inte väcka M, men de slutade med att jag sprang runt här hemma och höll på istället för att inte tänka på smärtan, vid 5.45 gick jag på toaletten och såg att de va blod och att slemproppen gått så jag ringde till förlossningen för att jag fick panik angående blodet och dom lugnade mig och sa att de va normalt och att jag skulle hålla koll på värkarna då dom va så oregelbudna än så länge.
Så jag ringde till mamma och va tvungen att få lite stöd.. haha
Så jag gav upp och försökte lägga mig och vila igen och lyckades i 1 ½ timme tills M vaknade. Men nu va värkarna allt mellan 3-6 min så fortfarande inte dax att åka in, men jag ringde för jag hade så jäkla ont och mest uppdatera dom om läget, men fick rådet att försöka sova igen då jag knappt hade sovit på natten annars så skulle jag få åka in och få en sovdos vilket jag inte var så sugen på och då va klockan 15.20!
Men nu ni!!
Vid 17.30 så gick de inte längre jag grät av smärta för nu va värkarna mellan 1-3 min så jag sa till M att vi lär åka in så jag ringde till förlossningen igen och berättade läget och fick rådet att komma in för en koll, så vi kollade de sista i packningen och bestämde att vi skulle försöka äta nåt i Västerås eftersom ingen av oss hade ätit på hela dagen, så vi rullade väl in i Västerås vid 20 tiden och åt på max men då va värkarna olidliga, kom knappt upp från stolen och jag hade täta värkar hela vägen till Västerås så jag va tvungen att hålla i mig.
 
Så vi kom väl in på förlossningen 20.20 ungefär och dom kollade kurvan på bebis och mitt EKG och efter ungefär 40 min (skulle ta 15 min) så kollad ehon hur öppen jag var och hon kom överrens om att jag va öppen 3,5 men sa 4 för att jag skulle få bli inskriven så de va skönt att slippa åka hem igen.
Fick snygga kläder och lägga mig i sängen och vi pratade om smärtlindring och jag sa att jag ville prova lustgas och bara ha de i början så får vi se sen och så fick jag en boll att hoppa runt med och dom tog en ny kurva och hjärtslag på ärtan men hon rörde sig för mycket och jag hoppade för mycket (de behövdes då när de gjorde som ondast) så till slut fick jag ett gåbord så jag gick runt i förlossningsrummet med blöja, rock, lustgas och ett gåbord haha..
ca 21.40
Men nu gjorde de så himla ont att jag försökte lägga mig i sängen men de gick knappt så jag larmade och ärtan fick antenner på huvudet för att hålla koll så hon mådde bra och dom kollade min öppenhet och jag va nu öppen 10 cm men lite av tappen var kvar så jag försökte gå på toaletten men de gjorde så ont så jag satt där inne och småskrek för mig själv.
 
ca 23.10
Vid detta laget hade jag sprungit* på toaletten x antal gånger för de kändes som jag behövde kissa så dom kopplade på en kateter för att kolla min blåsa men den var tom så personalen sa att de va ärtan som måste ligga långt ner så dom kollade min öppenhet igen och nu va tappen borta och strax innan 00.00 när dom precis satt på mig blöjan igen så gick vattnet haha jag sa nåt i stil med "Oj, nu kom de nåt och de va JÄTTE mycket" och stackars barnmorskan öppnade upp blöjan och sa ja det där var nog vattnet så hon fick byta på mig för de orkade jag inte göra själv, jag hade ju ont!
 
ca 00.00
Nu va jag och M helt själva och jag hade fått tillåtelse att kändes de som att jag behövde små krysta så fick jag de så vid ungefär denna tid så kom krystvärkarna så där låg jag och småkrystade utan personal och nu i efterhand så berättade M att jag skrek ganska högt när jag inte skrek i lustgas masken, stackarn.. Bad honom gå och hämta dricka också med sugrör då man vart torr i munnen utav gasen.
Men strax innan 01.00 så kände jag att nu är nåt påväg ut så jag skrek på M att han skulle larma för jag kom inte åt knappen. Så inrusande kom personal och jag berättade läget och dom kände och sa bara " Ja du Jessica nu ska du få börja krysta för vi känner bebisens huvud nu" Så de va nu de började tills jag fick ett break på 2 minuter och bad M hämta mer dricka och han sa bara "hinner jag de" bm bad honom skynda på lite även fast inte bebisen skulle komma ut på dessa värkar så inom 1 minut var han tillbaka i rummet och gav mig ljummet vatten men just då sket jag i de! Och nu forsatte arbetet och dom sista värkarna innan Evelynn kom ut så fick jag order om att jag behövde andas vanlig luft också och inte bara lustgasen för jag vart så snurrig men de kändes bra! Så jag krystade väl i ungefär 20-30 min innan vi hörde ett gällt skrek så plutten skrek innan hon kom ut helt och hållet så vi i rummet började skratta och nu kom dom sista krafterna och hon kom ut och skrek på en gång! Och just nmär hon började skrika så kom låten Världen är din-Magnus Uggla!
 
9 mars
Så vid 01.22 så kom en liten flicka vid namn Evelynn till världen och jag har nog fortfarande inte hunnit reagera på att jag blivit mamma!
Hon är så fin!
 
Berättar i ett annat inlägg vad som hände efter hon kom och livet på bb
 
 
Sista bilden på magen
 

Kommentera här: